Vaak is informatie die je over jouw bedrijf wilt presenteren zeer complex en je moet het toch aan je klanten over kunnen brengen. Word je zelf al wild van het idee om infographics te gebruiken om je communicatiemateriaal op te frissen, maar lukt het nog niet om je team ervan te overtuigen? Ik ga je helpen hen te overtuigen met deze 15 praktische redenen.
Waarom infographics?
Het eerste dat je moet weten is dat mensen in deze tijd overladen worden met informatie. Dit betekent simpelweg dat voor het overbrengen van je boodschap méér nodig is dan alleen platte tekst of eventueel met afbeeldingen.
In de afgelopen paar jaar zijn infographics ontstaan als een nieuwe oplossing om informatie beknopt te maken en op een aantrekkelijke manier te presenteren. En volgens de nieuwste Google Trends-analyse is het sindsdien alleen nog maar toegenomen: het zoekvolume voor ‘infographic’ en ‘infographics’ is sinds 2015 met 800% toegenomen.
Je bedrijf presenteren doormiddel van een infographic heeft de laatste tijd weer enorm aan populariteit gewonnen door de nieuwe trend van storytelling. In marketing vertellen we tegenwoordig het verhaal achter het bedrijf of achter het product en deze visualisatie methode is een betere manier om verhalen te vertellen dan met alleen tekst.
15 praktische redenen om je team te overtuigen
- Zoals het gezegde luidt: “een foto zegt meer dan duizend woorden”, omdat infographics zowel ‘afbeeldingen’ als ‘woorden’ hebben, vertegenwoordigen ze het beste van beide werelden: het vermogen om een complex onderwerp te ontleden en het vermogen om de aandacht van de lezer erbij te houden.
- Om goede infographics te maken, moet je relevante gegevens verzamelen, overtuigende tekst schrijven en deze op een efficiënte en visueel aantrekkelijke manier presenteren. Door dit te doen, helpen infographics om “zware” onderwerpen op een plezierige manier te behandelen.
- Onderzoek toont aan dat visuele hulpmiddelen je helpen om informatie te onthouden. Infographics maken is dus een goede manier om je verhaal in het geheugen van het publiek te prenten.
- Het gebruik van cijfers en statistieken in infographics is erg krachtig. Feiten en cijfers geven autoriteit en geven lezers een tastbaar referentiepunt.
- We zijn visuele wezens: 90% van de informatie die wordt doorgegeven aan de hersenen is visueel en dat wordt 60.000x sneller in de hersenen verwerkt dan tekst. Daarom kijken we liever naar een infographic dan een lange tekst met dezelfde inhoud.
- Gemiddeld zien mensen slechts 20% van de tekst op een webpagina tijdens een bezoek. Met infographics kunnen lezers de inhoud snel scannen en vervolgens beslissen of ze meer willen weten. Het is dus een betere manier om te zorgen dat bezoekers van je site meer van de informatie die je presenteert te consumeren en de time-on-site te verhogen.
- “Uw bericht is slechts zo goed als uw vermogen om het te delen.” Infographics zijn de kampioenen als het gaat om delen. Gedeeld op Pinterest, getweet en geadverteerd op Twitter, gedeeld en leuk gevonden op Facebook, ingebed in blogs en andere websites: infographics hebben veel mogelijkheden om ook op sociaal vlak je publiek te bereiken.
- Een nuttige en relevante infographic zal ook meer gratis verkeer naar je site brengen, omdat mensen de infographic zullen delen en er ook naar linken. Veel SEO-experts hebben aanbevolen om te investeren in infographics als een organische manier om het ranken in zoekmachines te stimuleren.
- Denk je dat je geen trefwoorden voor SEO kunt gebruiken via infographics omdat ze een afbeelding zijn? Zeker wel! Je kunt de HTML-indeling van infographics gebruiken en insluitcodes installeren op je site om te zorgen dat ze worden gedeeld op de manier waarop het jou de meeste waarde brengt.
- Print kan niet digitaal worden, maar digitaal kan wel ook gebruik worden voor print. Infographics kunnen heel simpel worden ingezet als leuke hand-outs, presentaties, posters, brochures en folders.
- Ze dragen het logo en de visuele identiteit van de maker, die technisch kan worden geïntegreerd in elk soort marketingcampagne om je merk efficiënt te communiceren. Het is een geweldig kanaal om je naamsbekendheid te vergroten.
- Zoals Einstein zei, kun je iets alleen eenvoudig uitleggen als je het goed genoeg begrijpt. Door zaken uit te leggen met aansprekende en gemakkelijk te begrijpen infographics, bouw je jouw geloofwaardigheid op. Mensen zouden je thought leadership opmerken en je kunt een aanhang opbouwen.
- Tegen het einde van 2014 overtrof het aantal actieve mobiele verbindingen al de totale wereldbevolking en dat neemt sindsdien alleen maar toe. Op zoek naar voor mobiel geoptimaliseerde inhoud? Infographics hebben een algemeen portretformaat, wat ideaal is om te scrollen. Infographics zijn perfect om jouw inhoud naar telefoons, tablets en andere aankomende mobiele apparaten te brengen.
- Hoewel er al veel infographics zijn, komt het natuurlijk nog lang niet in de buurt van de hoeveelheid tekst of foto’s op internet. Investeren in een goede infographic met zoekwoorden in jouw branche kan helpen je inhoud op de pagina met zoekresultaten te houden en vooral ook de mensen te treffen die op zoek zijn naar visuele informatie over jouw onderwerp (google images).
- Met een lange houdbaarheid van de content en de sterke aantrekkingskracht op lezers, kunnen infographics relevant blijven en maanden na het live gaan nog steeds worden gedeeld. Zo blijf je relevant en onder de aandacht.
Belangrijkste conclusies
Infographics hebben het vermogen om een complex onderwerp te ontleden en het vermogen om de aandacht vast te houden van lezers. Ze helpen daarnaast om ‘zware’ onderwerpen op een prettige manier te behandelen. Mensen kijken liever naar een infographic dan naar een lange tekst met dezelfde inhoud. Feiten en cijfers geven autoriteit en visuals helpen lezers je zakelijke inhoud efficiënter te verwerken. Het maken van infographics is hiermee een onfeilbare manier om je verhaal over te brengen en in het geheugen van je publiek te prenten.
Infographics zijn de kampioenen als het gaat om online delen. Ze helpen niet alleen bij het verbeteren van zoekmachine rankings van websites, maar verhogen ook je merkbekendheid. Je kunt ze via internet delen, maar ook net zo gemakkelijk af laten drukken en gebruiken als hand-outs om je boodschap mee te geven.
Vooral heel veel plezier en maak mooie informatie!
(43)