Discussie? Tumultdebat!

Functionaliteit van de autoruit en het gevolg van ruitschade

autoruit schade

Wanneer we in onze auto rijden, rekenen we op de functionaliteit van de verschillende onderdelen. We voelen ons veilig achter de voorruit. De fabrikant heeft immers alles gedaan om ervoor te zorgen dat de inzittenden veilig in de auto kunnen zitten. Hoewel dit vanzelfsprekend is vandaag de dag, is het lange tijd anders geweest. Voorruiten van gelaagd glas bestaan pas sinds de jaren ’70. De eerste auto’s hadden helemaal geen ruiten en alle modellen hiertussen waren voorzien van enkel glas. Dit betekende dat ruitschade levensgevaarlijke situaties op kon leveren. Zeker toen er geen veiligheidsglas gebruikt werd.

Maar hoe zit het nu precies met de functionaliteit van de voorruit? Wat doet de voorruit voor u tijdens het rijden en waarom is ruitschade zo gevaarlijk?

Wat doet de voorruit voor u?

De voorruit is vooral gemaakt met het oog op de veiligheid voor de inzittenden. Daarom is de ruit gemaakt van gelaagd glas. Dit betekent dat er twee of meer lagen gebruikt worden waar een laag folie tussen geplaatst is. Wanneer er ruitschade optreedt, zal het glas nooit ineens volledig verbrijzelen. Hierdoor hebt u niet ineens heel de auto vol glas wanneer u een vogel aanrijdt. Dit geldt achter alleen voor de voorruiten en de achterruiten. De zijruiten van de auto zijn lang niet altijd van gelaagd glas voorzien.

De voorruit is tegenwoordig gelijmd. Het is namelijk een dragend onderdeel van de carrosserie geworden. Zonder voorruit zou de auto de oorspronkelijke vorm verliezen en zouden bepaalde functionaliteiten van de auto wegvallen. Zoals de wegligging van de auto, maar ook de veiligheid tijdens een aanrijding.

Daarnaast beschermt de voorruit de inzittenden uiteraard tegen de weersinvloeden en de rijwind die ontstaat tijdens het rijden. De voorruit beschermt echter ook de auto zelf. Wanneer er ruitschade ontstaat waardoor er water in de auto kan komen, is het tijd om direct in te grijpen. Waterlekkage in de auto is zonder twijfel een van de vervelendste en duurste schades die u tegen kunt komen. Water gaat namelijk binnen de kortste keren overal zitten, tast de elektronica aan en zorgt voor oxidatie op de plekken waar u het nét niet kunt zien. Hebt u langere tijd water in de auto onder de bekleding of de matten, dan is de kans groot dat er schimmel ontstaat in de auto. Om de schimmel er weer uit te krijgen, moet de complete bekleding meestal uit de auto gehaald worden om deze professioneel te laten reinigen of te vervangen. En dat is niet eens het enige risico van ruitschade.

De gevolgen van ruitschade

Ruitschade is een vervelende schade aan de auto. Het zorgt er namelijk direct voor dat het minder veilig wordt om in de auto te rijden. Dit geldt ook voor ruitschade die niet in het zichtveld van de bestuurder zit. De meeste automobilisten denken dat een scheur, ster of barst in de ruit niet veel kwaad kan doen wanneer deze niet in het zichtveld zit, maar dat is niet waar:

Uiteraard is ruitschade in het zichtveld van de bestuurder nóg vervelender. Dit zorgt namelijk voor een direct risico. Veiligheid begint met een goed zicht op de weg. Wanneer er ruitschade in het zichtveld zit, wordt het rijden lastiger. Moet u echter tijdens de regen of in het donker rijden, dan wordt het nog veel gevaarlijker.

Wanneer er ruitschade in de voorruit ontstaan is, breekt het licht op een onnatuurlijke manier. Dit zorgt voor afleiding en kan zorgen voor verblinding tijdens het rijden waardoor u niet langer alles ziet wat er op de weg voor u gebeurt. Dit maakt ruitschade levensgevaarlijk. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor alle mensen die zich op of naast de weg bevinden.

Doorrijden met ruitschade

U hebt niet altijd de tijd om naar een garage te gaan of een afspraak te maken. Wanneer u ruitschade in de voorruit hebt, is het goed om even te kijken naar de prioritering die u kiest. Mensen die doorrijden met ruitschade in de voorruit kiezen namelijk voor een onnodig groot risico, vaak zonder dat zij zich hier goed van bewust zijn. In concrete bewoording: er is een goede reden waarom de auto’s met ruitschade aan de voorruit afgekeurd worden bij de APK wanneer het als gevaarlijk bestempeld wordt.

Daarnaast is het een bijzonder onverstandige keuze wanneer u trots bent op uw auto. We hebben het niet over het uiterlijk van de auto in dit geval, hoewel ruitschade in de voorruit allesbehalve fraai is om te zien. Het gaat hier om de integriteit van de structuur van de auto. Op het moment dat u doorrijdt met een beschadigde ruit, is het risico groot dat de ruit verder scheurt waardoor het zicht op de weg nog verder verslechterd wordt. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje. En dat is precies wat u niet wilt wanneer u langer door wilt kunnen rijden met uw auto.

De vraag is waarom u ervoor kiest om door te rijden met ruitschade. In de meeste gevallen valt de reparatie of het vervangen van de voorruit namelijk binnen de dekking van de verzekering, waardoor u direct weer veilig de weg op kunt. Bent u zelf handig en hebt u iemand die u kan helpen bij het vervangen van de voorruit? Dan is het verhelpen van de ruitschade met een nieuwe voorruit ook gewoon zelf te regelen binnen een paar uur tijd.

(178)