Sommige mijden Valentijn zoveel mogelijk, terwijl andere er niet over op kunnen houden. ‘De dag van de liefde’ is ook voor bedrijven een erg geliefde dag. Dit betekent namelijk één ding: omzet! Vooral winkels kleuren rood en roze rond 14 februari. De hartjes vliegen je overal op de oren. Maar hoe spelen grote bedrijven precies in op deze dag?
Bloemen, kaartjes en chocola
Eerst even de basis bekijken. De meest gekochte cadeaus blijven op valentijn bloemen, chocola en een kaartje erbij. Omdat Valentijnsdag over de hele wereld op dezelfde dag valt en Nederland een bloemen export land is, betekent dit ook dat de prijs van onder andere rozen zeker dubbel zo hoog is. Want als de inkoopprijs stijgt…stijgt automatisch ook de verkoopsprijs zodat er nog winst kan worden gemaakt. Ook op chocola wordt er een hoop winst gemaakt. Nog een leuk weetje: de eerste keer dat er een valentijns chocoladedoos werd geïntroduceerd was in 1868. Dit was door Richard Cadbury; een van de oprichters van het Britse chocolademerk Cadbury. Maar wat is er dan ook leuker dan chocolade kado geven? Om het vervolgens samen lekker op te eten tijdens een romantisch filmpje.
Durex
De link van valentijn naar Durex is natuurlijk snel gemaakt. Echter is Durex niet alleen bij valentijn slim aan het inspelen op zijn eigen product. Ook bij andere feestdagen hebben ze er een handje van. Bij Koningsdag stond er de tekst “de eerste keer is altijd spannend” waarbij een oranje pakje condooms met een kroontje te zien was. Wat betreft valentijn verscheen er in 2012 een reclame over de Durex play ring. “Schat, ik heb een ring voor je gekocht!” staat prominent op de poster geschreven met daaronder ‘have a playful valentine’
Facebook
Facebook heeft voor valentijn een keer onderzocht wat de meest beluisterde nummers in Spotify na het veranderen van de relatie status. Dus wat wordt er geluisterd bij de verandering naar ‘in een relatie’ en wat bij de verandering naar ‘single’. Van de meest geluisterde nummers is toen een playlist gemaakt. Een erg origineel idee. Toch zijn er gedeelde reacties over of de lijst wel echt klopt.
McDonalds
‘Speciaal voor Valentijnsdag: de tweepersoons milkshake’ waarbij een milkshake met twee rietjes te zien is. Dit is een erg simpel beeld, maar het is wel een duidelijk beeld. Want wat is er nou romantischer dan samen uit een beker drinken, zoals je in al die films terugziet!
Wel of niet vieren?
Dat al die bedrijven er iets mee doen, betekent niet dat Nederlanders er zelf ook voor open staan. Ongeveer driekwart van de singles vindt het maar een commercieel verzonnen dag. Toch zijn er genoeg stelletjes die er gebruik van maken om elkaar nog extra te laten zien dat ze van elkaar houden. Via het AD is het zelfs mogelijk een huwelijksaanbod te doen!
(414)