Iedereen heeft weleens van de begrippen outbound marketing en inbound marketing gehoord, maar wat is het precies en wat zijn nu eigenlijk de verschillen?
Outbound marketing
Outbound marketing is eigenlijk de welbekende traditionele vorm van marketing waarbij de consument wordt benaderd met behulp van (betaalde) mediakanalen. Denk bijvoorbeeld aan telemarketing waarbij telemarketeers de hele avond adressen afbellen in de hoop om een product of dienst te verkopen aan consumenten. Op een gegeven moment is de telemarketingwet aangescherpt onder andere omdat veel mensen die aangaven niet meer gebeld te willen worden toch weer keer op keer telefonisch werden lastiggevallen. Een andere zeer bekende vorm van outbound marketing zijn de bekende tv-reclame en reclame via de radio. Veel mensen vinden tv-commercials uitermate irritant maar het is een belangrijke bron van inkomsten voor de verschillende televisieomroepen. Tegenwoordig is outbound marketing echter steeds minder effectief omdat er zo vreselijk veel reclameboodschappen zijn, onder andere door de komst van internet. Daar komt nog bij dat heel veel mensen de reclame doorspoelen of niet meer bekijken door bijvoorbeeld Netflix en video-on-demand. Ook kun je tegenwoordig alle programma’s opnemen om later terug te kijken. Daar zit dan ook reclame bij maar die wordt dan dus eenvoudigweg doorgespoeld. Maar ook door de opkomst van internet waarbij mensen zelf op zoek gaan naar het product of de dienst heeft pushreclame steeds minder effect. Mensen willen in deze tijd zelf kiezen en vergelijken voor dat ze tot koop overgaan.
Inbound marketing
Inbound marketing is eigenlijk een vorm van pull-marketing waar het doel is om de consument te verleiden om meer te weten te komen over een bepaalde dienst of product om uiteindelijk toto koop over te gaan. Inbound marketing vind vooral online plaats door het plaatsen van uitstekende content in de hoop zo klanten te krijgen. Bij inbound marketing speelt zoekmachine marketing en vooral zoekmachine optimalisatie (SEO) een grote rol. Je kunt als bedrijf bijvoorbeeld een SEO specialist inschakelen zoals internet marketing bureau Pingwin dat ervoor kan zorgen dat je op bepaalde zoekwoorden of zoekwoordcombinaties hoog in de resultaten van Google komt en dus meer bezoekers naar je site krijgt en daardoor ook meer conversie. Je trekt bij inbound marketing als het ware de consument naar je toe.
Verschil inbound en outbound marketing
Belangrijkste verschil is dat je bij outbound marketing actief je reclameboodschap onder de mensen brengt en bij inbound marketing de consument door goede reclame of content naar je toe trekt. Het draait bij inbound marketing eigenlijk veel meer om klant en zijn behoefte terwijl het bij outbound marketing vooral draait om het promoten van de dienst of het product. Inbound marketing is echter veel duurzamer omdat goede content of goed nieuws veel langer populair blijft dan een reclameboodschap via tv of radio. En omdat de mensen zelf bij je terecht komen is de kans groter dat ze je dienst of product ook echt interessant vinden.
(65)