Voor eenieder die inzicht heeft in de bezoekersstromen van zijn of haar website zal het niets nieuws zijn; het aantal mobiele bezoekers van websites neemt enkel nog maar toe. Door de komst van media apparaten zoals smartphones en tablets worden websites steeds vaker vanaf een mobiel of tablet bezocht. Voor website beheerders is het dan ook een must om deze bezoekers tegemoet te komen. Dit doe je door gebruik te maken van responsive webdesigns.
Misschien herken je de volgende situatie zelf wel: je bezoekt op je smartphone even snel een website die je toevallig ‘tegen het lijf gelopen bent’. Wanneer je op de website komt ziet deze er op je smartphone hetzelfde uit als wanneer je de website vanaf je pc zou bezoeken. Om alle content effectief te bekijken zoom je veelvuldig in en uit en bovendien met het nodige gescroll van links naar rechts en van boven naar beneden. Na een minuutje op deze pagina te hebben gemodderd met het bekijken van de content ben je er klaar mee en klik je de website weg. In Google zoek je naar een ander alternatief.
Denk aan usability
Een gemiste kans voor de websitebeheerder. Jij was op zijn website, maar door de slechte usability van de website klik je weg. Zonder een aankoop te doen. Zonder een dienst af te nemen. Zonder enige vorm van conversie. Want wat als het alternatief wat je gezocht hebt in Google wel gebruiksvriendelijk is op je mobiel. Blijf je dan langer hangen? Doe je misschien zelfs wel een aankoop? De kans is in ieder geval vele malen groter.
Wat doet een responsive website?
Een responsive webdesign zorgt ervoor dat jouw website optimaal wordt weergegeven, ongeacht het media apparaat waarop de website wordt bezocht. Een smartphone scherm is logischerwijs vele malen kleiner dan je 21 inch beeldscherm die je aan de pc hebt hangen. Logisch dan ook dat de website anders moet worden weergegeven op beide apparaten.
Een simpel voorbeeld is de menubalk in een responsive website. Wanneer deze op de smartphone in zijn geheel zou worden weergegeven komt dit de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede. Je zult in- en uit moeten zoomen en scrollen om bij de gewenste menuknop te komen. Veel logischer en daarmee gebruiksvriendelijker is een knop die een drop-down menu weergeeft wanneer je erop drukt. Zo navigeer je moeiteloos en vooral gebruiksvriendelijk door de website. Geen gezeur met in- en uitzoomen. Niet nodig om oneindig veel te scrollen binnen de pagina.
Gevolg: een gebruiker die het fijn vindt om je website te gebruiken. De bezoeker zal veel minder snel weg klikken en wellicht ook makkelijker overgaan tot aanschaf van je product of dienst.
Responsive website zelf bouwen of laten maken?
Met Content Management Systemen als WordPress is websites bouwen niet alleen meer voor de experts voorbehouden. Iedereen met enige basiskennis kan zijn of haar website zelf beheren. Er zijn tal van themes verkrijgbaar die van zichzelf al responsive zijn. Je hoeft dus niet zelf in de code te gaan rommelen om je website responsive te maken. Een goedkope website laten maken door een professional is de beste oplossing wanneer je zelf niet handig bent of zeker wilt zijn dat dit goed gebeurd. Bijkomend voordeel is dat je website vanaf de grond wordt opgebouwd zodat er geen onnodige ‘rommel’ in de code terecht komt, wat de zoekmachine optimalisatie van je website weer ten goede komt.
(29)