Condooms in de campagne tijd

Volgende week zijn de gemeenteraadsverkiezingen en daarbij wordt alles in de strijd gegooid om de kiezer voor zich te winnen. Vooral het gevecht om de jonge kiezer is hierbij weer volop losgebarsten. Want als je deze groep weet te bereiken en aan je weet te binden dan zijn een hoop stemmen te verdienen. Hierbij wordt er van alles uit de kast getrokken. Dit zie je terug in de verschillende campagne stunts.

In Woerden deelt de VVD bijvoorbeeld met  ludiek bedrukte condooms uit met daarop de tekst “Kom ook” de jongeren naar de stembus te lokken

Opvallende slogans

Ook in Uden maakte de VVD de tongen los door een opmerkelijke poster voor hun campagne voor hun lijsttrekker Rene Peerenbooom. De tekst ‘Stem op een goeie Peer’ is door

de website  is door de website Sloganverkiezing.nl meteen genomineerd voor de titel slechtste politieke slogan. De toevoeging ‘Daar plukt Uden vruchten van’ doet volgens de site ook al geen goed.Maar hoe het ook zij, ze trekken hiermee misschien toch ook wel de aandacht van de jongeren op deze manier.

Symbolische groene acties

De SGP  begon de campagne vrijdag al in Veenendaal met het symbolisch planten van een boom op het Zwaaiplein. Om op deze wijze in te spelen op het groene gedachtegoed van veel jongeren vandaag de dag. De politici zijn de grote winst van Groenlinks, door deze zelfde jongeren namelijk niet vergeten.

Van offline naar online media

Je ziet dat ook steeds meer partijen die jongeren willen bereiken de overstap maken naar de sociale media. Waar ze via tweets en Facebook posts zo kort en puntsgewijs mogelijk het programma aan de kiezer voorschotelen. Je ziet dat veel partijen nog wat onwennig zijn in de online strategieën.

Twitter berichten is veruit het populairste communicatie middel als het gaat om berichten van de politici zelf. Als het gaat om berichten te sturen vanuit de partij wordt veelal Facebook uitgekozen omdat hier nog steeds een aardige mengeling te vinden is van de jonge en oudere kiezer.

Ludiek versus fanatiek

Want de leuke ludieke via de prikkelende kanalen de jongere te bereiken kent ook zijn keerzijde, die zie je vooral terug terug op de sociale media.

Maar hier namelijk opvalt is het aantal de schofferingen, beledigingen en minachting die wordt verspreid. Vooral in Arnhem is het hek van de dam. Daar is een hele hetze gaande rondom het bestuur. En dit wordt allemaal  uitgevochten via de sociale media.

 

Of alle campagnes en campagne kanalen het gewenste resultaat zullen hebben, zullen we zien op de 21ste maart. Voor degene die door de ludiek bedoelde campagnes wel geprikkeld is maar nog niet zeker weet waar hij/zij op moet stemmen kunnen altijd nog even het programma nalezen via de stemwijzer.

(49)