Een website laten maken is allang geen koud kunstje meer, maar een goed doordachte strategie waar niet alleen de website centraal staat, maar hoofdzakelijk de vindbaarheid.
Wat is webdesign?
De definitie van webdesign is door de jaren heen flink veranderd. Waar het een aantal jaren geleden alleen om een professionele website in huisstijl ging, wordt er tegenwoordig veel meer van een webdesigner verwacht. Behalve een mooie website willen ondernemers internet als marketingtool inzetten. Een goede vindbaarheid in zoekmachines en via sociale media wordt steeds belangrijker.
Website laten maken? Webdesign 3.0
Het webdesign van nu wordt ook wel webdesign 3.0 genoemd. Het staat voor het professionele ontwerp van het visuele aspect, maar ook het technische aspect dat zwaar meeweegt in een (zoekmachine geoptimaliseerde) SEO-website.
Een website laten maken bespaart u veel kopzorgen, want inmiddels zijn veel ondernemers zich ervan bewust dat de optimalisatie van een website meer is dan alleen een paar goede teksten.
Een geoptimaliseerde website laten maken
Bij het maken van een geoptimaliseerde website komt veel kijken. On-page, op de website zelf, moet de website aan een aantal eisen voldoen wil de website optimaal profiteren van de indexering van Google. Kort gezegd zijn onderstaande punten veelal in combinatie van belang:
- Content zoals teksten, plaatjes en links die zoekwoorden bevatten waar gebruikers mee zoeken.
- Commercieel geschreven teksten die aan de zoekvraag beantwoorden
- Scanbare pagina’s: Een prettige opmaak dat de tekst luchtig maakt
- Plaatjes, filmpjes die in de omschrijving ook de keywords bevatten
- Een goede sitestructuur, waarvan url’s ook keywords bevatten
- Geoptimaliseerde Metatitels en Metateksten
Dit zijn de omschrijvingen die in Google verschijnen
Hoofdzakelijke zijn dit de belangrijkste factoren, maar technisch gezien gaat het veel verder. Met name de opmaak en structuur van teksten vraagt enige technische kennis op het gebied van html, de technische taal die Google gebruikt om een pagina te lezen en te waarderen.
Wie schrijft, die blijft
Het is een aloud gezegde, maar nog steeds stellend overeind staat. Wie regelmatig een blogartikel schrijft en daarmee bezoekers blijft informeren heeft een actuele website. Google bekijkt dit aspect ook in combinatie met de relevante content op je website. Voor de zoekmachine is dat een belangrijk criterium in het bepalen van de positie in Google.
Off-page (buiten je website) wordt de contentstrategie ook ingezet. Hoewel veel specialisten beweren dat link building minder belangrijk wordt, is daar een kanttekening bij te plaatsen. Deze specialisten hebben gelijk als puur om een link gaat, maar de bewering houdt geen stand als je links plaatst met een relevante tekst. Door een link naar je website te plaatsen in een onderwerpgerelateerde tekst op een andere website, zorg je ervoor dat de waarde van je link (lees: website) stijgt en dat Google je daarvoor beloont.
(52)