Het behouden van klanten en dus voorkomen dat men overstapt naar de concurrent zou voor ieder bedrijf een belangrijk aandachtspunt moeten zijn. Zet daarom vandaag nog in op klantloyaliteit. Maar hoe pak je dat aan en waar moet je vooral op letten?
Bedenk goed dat een tevreden klant zeker niet altijd hetzelfde is als een loyale klant. Want zelfs als men op zich prima tevreden is met de geleverde producten danwel diensten, zullen de meesten toch voortdurend op zoek blijven naar nog betere en vooral goedkopere oplossingen. En dat wordt alleen maar sterker als er fouten worden gemaakt op het gebied van de basisbeginselen van dienstverlening. Denk daarbij aan afspraken niet nakomen, niet op tijd terugbellen als dat is gevraagd, slechts luisteren naar de klant en facturen sturen die niet overeenkomen met wat is geleverd en afgesproken.
Persoonlijke relatie
Streef je naast tevredenheid ook naar loyaliteit, dan zou een goede, persoonlijke relatie met de klant een belangrijk speerpunt voor je moeten zijn. Een regelmatig mailtje of zelfs belletje kan al wonderen doen. En beperk je daarbij niet tot zakelijke conversatie alleen. Aandacht voor persoonlijke zaken kan, mits met mate toegepast, ook belangrijk zijn. In een wereld die steeds anoniemer wordt kan dat heel verfrissend werken…
Op het zakelijk vlak is het essentieel goed op de hoogte te zijn de specifieke voorkeuren en behoeften die een klant heeft. Je kunt op basis daarvan het te leveren product wellicht een klein gepersonaliseerd tintje geven en zo laten zien dat je betrokken bent. Maar ook op het gebied van service is er veel winst te halen als je rekening houdt met specifieke wensen en situaties. Een mailtje sturen op woensdag als je weet dat de klant dan niet op kantoor aanwezig is, is weinig klantgericht en gewoon slordig.
Persoonlijk antwoord
Bereikbaar zijn en snel reageren op mogelijke vragen van klanten is een belangrijk aspect bij het vergroten van de loyaliteit. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meeste klanten het heel belangrijk vinden dat ze snel en persoonlijk antwoord krijgen op vragen. En de inzet van social media kan daarbij een belangrijke rol spelen. Want via die media kun je niet alleen (potentiële) klanten eenvoudig op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen je branche in het algemeen en je bedrijf in het bijzonder, maar het is ook een prima en laagdrempelig platform voor het stellen van vragen. Daar met een persoonlijk antwoord snel en adequaat op inspelen is essentieel voor het bouwen van een goede klantrelatie.
Gratis cursus
Wil je ook structureel groeien met behulp van klantloyaliteit? Het bedrijf Call2know.nl biedt een gratis e-mailcursus over het inzetten op klantloyaliteit met tips & trucs die andere ondernemers tot wel 30% meer omzet hebben opgeleverd.
(61)